ABD’de yeni trend: Önce kirala sonra satın al

Önce kirala hayat usulü yayılıyor. ABD’de yapı­lan son araştırmaya gö­re ülkede evvel kirala sonra sa­tın al trendi süratle güç kazanıyor. Trend bilhassa genç yetiş­kinlerde çok yaygın hale gelmiş durumda. Bunun tek nedeni de satın alma maliyetinin yük­sek olması değil. Elbette daha ulaşılabilir bir fiyatta olması, kiralama trendinin güçlenme­sinde kıymetli etkenlerden biri. Lakin tüketicilerin otomobil­den apartman dairesine, mü­zik aletlerinden dizayner çan­talarına ve mesken mobilyasına ka­dar pek çok eseri kiralamayı tercih etmesinin farklı neden­leri de var.

Credit Karma tarafından yapılan araştırmaya nazaran ye­tişkinlerin yüzde 28’i eser ve hizmetleri kiralamayı tercih ediyor. Meskeni satın almaktansa kiralamayı tercih edenlerin oranı ise yüzde 47’yi bulmuş durumda. Araştırma verile­rine nazaran apartman dairele­rini kiralamayı tercih eden­lerdeki bu yüksek oranın ar­dında yüksek gayrimenkul fiyatlarının yanı sıra, ‘önce kirala şad kalırsan sa­tın alma opsiyonunu değer­lendir” yaklaşımının da tesiri var. Araştırmaya katılanların yarısından fazlası, yüzde 58’i kiralamayı tercih ettiklerini zira bunun kendilerine da­ha esnek olmayı, gereğinden fazla tüketmemeyi sağladığı­nı söyledi. Bu tercihler Y ku­şağı, bilhassa de Z jenerasyonunda değerli bir tartı kazanıyor.

Araştırmayı CNBC’ye de­ğerlendiren Finansal Planla­ma Uzmanı Carolyn McCla­nahan, kiralamanın pek çok insan için öncelikli tercih hale geldiğini, kiralamanın avantajlarını hesaplamanın çok değerli bir tasarruf sağla­yabildiğini vurguladı. McC­lanahan, “Örneğin çok sayıda davete katılıyorsanız bu ge­çerli değil lakin tek bir davet için özel bir kıyafeti satın al­mak değil fakat kiralamak pek çok insan için tercih edilen bir seçenek haline gelmiş durum­da” dedi. Hazır giysi eserleri ABD’de enflasyondan en çok etkilenen eser kümeleri ara­sında yer alıyor. Erkek ve ka­dın giysi eserlerinin fiya­tında 2020’den beri artış ora­nı sırasıyla yüzde 15 ve yüzde 13.3 olarak açıklandı.

ALMAK YA DA KİRALAMAK

McClanahan, bilhassa Y nesli yetişkinlerin evlen­meyi ertelediğini, bir aile kur­mayı ileri yaşlara attığını söy­leyerek bu durumda iş deği­şikliği kararını çok daha rahat verebildiğini, çok süratli kent değiştirmeye imkan tanıyan bu ömür üslubunun da kirala­maya daha uyumlu olduğu­nu vurguladı. Bu yapı nede­niyle pek çok genç yetişki­nin, “Önce kiralayayım, sonra alıp almamaya bakarım” di­ye düşündüğü belirtildi. Cre­dit Karma araştırmasına gö­re genç yetişkinlerin yüzde 50’si, mesken sahibi olmanın sade­ce zenginler için mümkün ol­duğunu düşünüyor.

DİZAYNER ÇANTALAR DA NASİBİNİ ALDI

Kiralama trendinden dizayner çantalar da nasibini aldı. Lüks aksesuar kiralama şirketi Vivrelle’ın kurucusu Blake Geffen, düğününde gözlemlediği gereksinimden yola çıkarak şirketi kurmuş ve 35 milyon dolarlık bir yatırım almış. Şirket 45 dolardan başlayan aylık aboneliklerle, 1000 dolarlık dizayner marka çantalar kiralıyor. Channel’den Dior’a kadar çok sayıda markanın özel çantalarının yer aldığı koleksiyon, tüketicilere o günün modasına uygun çanta kullanma bahtı veriyor. CEO Geffen bu günlerde çok renkli dizayn çantaların daha fazla tercih edildiğini belirtti. Sitede 219 dolarlık aylık abonelik ise çantanın yanı sıra mücevher ve limitli üretim eserler kiralamaya da imkan veriyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir