Önce kirala hayat usulü yayılıyor. ABD’de yapılan son araştırmaya göre ülkede evvel kirala sonra satın al trendi süratle güç kazanıyor. Trend bilhassa genç yetişkinlerde çok yaygın hale gelmiş durumda. Bunun tek nedeni de satın alma maliyetinin yüksek olması değil. Elbette daha ulaşılabilir bir fiyatta olması, kiralama trendinin güçlenmesinde kıymetli etkenlerden biri. Lakin tüketicilerin otomobilden apartman dairesine, müzik aletlerinden dizayner çantalarına ve mesken mobilyasına kadar pek çok eseri kiralamayı tercih etmesinin farklı nedenleri de var.
Credit Karma tarafından yapılan araştırmaya nazaran yetişkinlerin yüzde 28’i eser ve hizmetleri kiralamayı tercih ediyor. Meskeni satın almaktansa kiralamayı tercih edenlerin oranı ise yüzde 47’yi bulmuş durumda. Araştırma verilerine nazaran apartman dairelerini kiralamayı tercih edenlerdeki bu yüksek oranın ardında yüksek gayrimenkul fiyatlarının yanı sıra, ‘önce kirala şad kalırsan satın alma opsiyonunu değerlendir” yaklaşımının da tesiri var. Araştırmaya katılanların yarısından fazlası, yüzde 58’i kiralamayı tercih ettiklerini zira bunun kendilerine daha esnek olmayı, gereğinden fazla tüketmemeyi sağladığını söyledi. Bu tercihler Y kuşağı, bilhassa de Z jenerasyonunda değerli bir tartı kazanıyor.
Araştırmayı CNBC’ye değerlendiren Finansal Planlama Uzmanı Carolyn McClanahan, kiralamanın pek çok insan için öncelikli tercih hale geldiğini, kiralamanın avantajlarını hesaplamanın çok değerli bir tasarruf sağlayabildiğini vurguladı. McClanahan, “Örneğin çok sayıda davete katılıyorsanız bu geçerli değil lakin tek bir davet için özel bir kıyafeti satın almak değil fakat kiralamak pek çok insan için tercih edilen bir seçenek haline gelmiş durumda” dedi. Hazır giysi eserleri ABD’de enflasyondan en çok etkilenen eser kümeleri arasında yer alıyor. Erkek ve kadın giysi eserlerinin fiyatında 2020’den beri artış oranı sırasıyla yüzde 15 ve yüzde 13.3 olarak açıklandı.
ALMAK YA DA KİRALAMAK
McClanahan, bilhassa Y nesli yetişkinlerin evlenmeyi ertelediğini, bir aile kurmayı ileri yaşlara attığını söyleyerek bu durumda iş değişikliği kararını çok daha rahat verebildiğini, çok süratli kent değiştirmeye imkan tanıyan bu ömür üslubunun da kiralamaya daha uyumlu olduğunu vurguladı. Bu yapı nedeniyle pek çok genç yetişkinin, “Önce kiralayayım, sonra alıp almamaya bakarım” diye düşündüğü belirtildi. Credit Karma araştırmasına göre genç yetişkinlerin yüzde 50’si, mesken sahibi olmanın sadece zenginler için mümkün olduğunu düşünüyor.
DİZAYNER ÇANTALAR DA NASİBİNİ ALDI
Kiralama trendinden dizayner çantalar da nasibini aldı. Lüks aksesuar kiralama şirketi Vivrelle’ın kurucusu Blake Geffen, düğününde gözlemlediği gereksinimden yola çıkarak şirketi kurmuş ve 35 milyon dolarlık bir yatırım almış. Şirket 45 dolardan başlayan aylık aboneliklerle, 1000 dolarlık dizayner marka çantalar kiralıyor. Channel’den Dior’a kadar çok sayıda markanın özel çantalarının yer aldığı koleksiyon, tüketicilere o günün modasına uygun çanta kullanma bahtı veriyor. CEO Geffen bu günlerde çok renkli dizayn çantaların daha fazla tercih edildiğini belirtti. Sitede 219 dolarlık aylık abonelik ise çantanın yanı sıra mücevher ve limitli üretim eserler kiralamaya da imkan veriyor.