Ertuğrul Özkök: Her 10 kadından kaçı gece taksiye binmeye korkuyor?

Bugün saat 10.00’da İstanbul Bakırköy’de hepimizi yakından ilgilendiren bir toplantı yapılacak.

Çırpıcı Toplumsal Tesisleri’nde yapılacak toplantının ismi “UKOME.’

Açık ismiyle “Ulaşım Uyum Merkezi” toplantısı.

Toplantının 9 numaralı gündem unsuru önemli

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun başkanlığında yapılacak toplantının 9 numaralı unsuru hepimizi yakında ilgilendiriyor.

Gündemin 9’ncu hususunun karşısında şu yazıyor:

“Taksi nakliyatının düzenlenmesi teklifi…”

İşte bu unsur İstanbul’da yaşayan herkesi yakından ilgilendiriyor.

Beni de tabii…

Çünkü kentin bir türlü çözülemeyen büyük bir taksi sorunu var.

Beş yıldızlı restoran ve otellerin gözü 9 numarada

Özellikle TURYİD üyelerinin gözü toplantının 9 numaralı gündem hususu üzerinde.

TURYİD Türkiye’deki en önde gelen otel, restoran işletmecilerinin en üst seviye kuruluşu.

Bildiğiniz bütün beş yıldızlı oteller ve restoranlar üyesi.

Hepsi UBER stili global taksi sistemlerinin Türkiye’de de verilmesini istiyorlar.

Çünkü bu otel ve restoranların paralı müşterileri kentte bir yere gidip gelirken inançlı bir taşıma sistemi istiyorlar.

Ne yazık ki Türkiye üzere ülkelerde taksiye binmek istemiyorlar. Güzelimize gitmese de gerçek bu.

Geçen gün Bodrum uçağında, dünyanın önde gelen beş yıldızlı otel zincirlerinden birinin bina sahibi ile yan yana düştüm.

Geçen ay içinde çok değerli iki küme rezervasyonu, UBER sisteminin bulunmayışı nedeniyle iptal edilmiş.

Özellikle paralı turist gittiği yerlerde bu güvenceyi arıyor.


İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu

İstanbul’da taksi sayısı 32 bine çıkıyor

Toplantıya 24 saat kala Bloomberg’e konuşan bir yetkili sürpriz bir açıklama yaptı ve İstanbul’daki taksi sayısının yüzde 73 arttırılarak 32 bine çıkarılacağını söyledi.

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ise şahsen kendisi şunu söyledi:

“İstanbul’da taksi sorunun tahlilinde kıymetli bir adım atıyoruz. Tüm paydaşlarla birlikte yürüttüğümüz çalışmalar sonucunda hem taksi arttırmaya hem de yeni taksi sistemini hayata geçirmeye az kaldı. Yarınki UKOME toplantısında İstanbul için güzel kararlar çıkacağını ümit ediyorum.”

Bugün çıkacak karar şuymuş; 2 bin 500 e-Taksi lisansı için ihale

Konu bugün UKOME toplantısında ele alınacak.

Gündemin 9 numaralı unsurunda bir tekliften kelam ediliyor.

Demek ki bir teklif var.

O teklifin ne olduğunu öğrendim.

Bugün çıkması beklenen karar şu:

2 bin 500 e-Taksi lisansı için ihale açılması kararı.

Oysa asıl beklenen UBER üzere global markalara ve MARTI üzere daha alt gelir seviyesindeki insanlara hizmet verecek yeni bir paylaşımlı nakliyecilik sistemine gidilmesi.

Beş yıldızlı otel ve restoranların raporu hazır fakat sunamadılar

Bu yaz başında TURYİD’in önde gelen en büyük cirolu şirketlerin yöneticileri bir ortaya gelerek bu mevzuyu konuştular.

Bunun sonunda bir rapor hazırlanarak hem İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’na hem de Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy’a ulaştırılması kararlaştırıldı.

Bu rapor hazırlandı lakin İBB Liderine iletilmeden evvel bugünkü toplantının gündemi belirlendi.

Yani UKOME büyük işletmelerin raporunu tartışmadan  bugün 2500 eTaksi’ye lisans verilmesi teklifini gündeme aldı.  verilmesi için ihaleye çıkılması kararı alacak.

Görüşülmeyen raporda çok değişik bir araştırmanın sonuçları var

Peki o raporda ne var?

Paylaşımlı sistemle ilgili teklifler.

Ama benim asıl dikkatimi çeken o rapordaki bir araştırma oldu.

İstanbul’da taksi kullanıcıları ortasında yapılan bir araştırmanın sonuçları bunlar.

“Taksilere binen beşerler sürücülere ne kadar güveniyor?” İşte bu soru sorulmuş.

Bu, taksi müşterisi açısından son derece kıymetli bir ruhsal algıyı ortaya koyuyor.

Aslında bu araştırmanın sonuçları daha evvel de yayınlandı.

Her 10 taksi müşterisinden 6’sı aldığı hizmetten şad değil

İstanbul’da taksi kullanıcılarına iki soru sorulmuş:

(*) Taksi hizmetlerinden şad musunuz?

Cevaplar şöyle:

(*) YÜZDE 58: Hayır, şad değilim.

(*) YÜZDE 42: Evet, mutluyum.

Yani 10 taksi kullanıcısından 6’sı aldığı hizmetten mutlu değil.

Her 10 kedından 5’i gece taksiye binmeye korkuyor

Ama asıl soru ikincisi:

(*) Gece taksi kullanmayı inançlı buluyor musunuz?

(*) YÜZDE 60: Evet, buluyorum.

(*) YÜZDE 40: Hayır, bulmuyorum.

Yani İstanbul’da taksi kullanıcılarının yüzde 40’ı gece taksiye binmeye çekiniyor.

Daha vahim olanı ise bayanların hisleri.

(*) YÜZDE 52: Taksi kullanıcısı bayanların yüzde 52’si gece taksiye binmeye çekiniyor.

Yani her 10 bayandan 5’i gece taksiye bindiği vakit kendini inançsız hissediyor.

 

Bu “taksi sürücüleri tekinsiz insandır” demek değil

Bir hususa açıklık getirelim.

Bu, “Taksi sürücüleri güvenilmez insanlardır” manasına gelmiyor.

Ama insanlarda itimatla ilgili bir algı var demek.

Tabii buna bir de müşterinin ödeyeceği fiyat konusundaki belirsizlikleri ekleyin.

Uzak yoldan getirip daha fazla fiyat alma üzere yani.

Sürücü son derece dürüst davransa da müşteri bu psikolojiden kurtulmadığı sürece sorun devam edecek demektir.

2 bin 500 yeni e-Taksi lisansı bu sorunu çözecek mi?

Neticede İstanbul’da taksi sorunu yıllardır çözülemiyor.

Bunu 2 bin 500 e-Taksi lisansı vererek çözebilir misiniz bilmiyorum.

Neticede e-Taksi bizim bildiğimiz istasyondan taksi çağırmaktan farklı bir şey değil.

Sadece internet üzerinden bir uygulama indirip oradan çağırıyorsunuz taksiyi.

Değişen tek şey, telefonla çağırma yerine internet üzerinden uygulama ile çağırmak oluyor.

Oysa burada kredi kartı ile ödeme, fiyatın evvelden bilinmesi, sizi götürecek otomobil ve şoför hakkında bilginiz olması, şoförlerin kullanıcı notlarıyla derecelendirilmesi, şikâyet alan şoförlerin devre dışı kalması, taksiye bindiğiniz-indiğiniz anların ve güzergâhınızın her an kayıt altında olması üzere çok sayıda itimat arttırıcı değişken var.

MARTI üzere yerli ve ulusal uygulamalar neden çaresiz?

Bunları fakat paylaşımlı taşıma sistemi çözebilir.

Mesela MARTI bu yolla 100 bine yakın sürücüyü bir sistem etrafında toplamayı başardı.

Bütün sürücü ve araçlar kontrol altında.

Herkes kendi aracının sahibi.

Ancak kanunun olmadığı için, ödeme merkezi bir biçimde kredi kartı ile yapılamıyor.

Neticede müşteri parayı elden şoföre veriyor.

Ve bu para da Maliye’nin sistemine…

Mahallemin taksi istasyonunun hizmetinden şikâyetçi değilim lakin…

Ben Beykoz’da oturuyorum.

Bizim sitemize hizmet veren taksi istasyonundan şikâyetim yok.

Sürücüleri nazik.

Ama otomobil bulmak mümkün değil.

Bir de ödeme her vakit sorun oluyor.

O nedenle bugünkü toplantıdan umutluydum ancak galiba tekrar tahlil çıkmayacak.

Zaten Belediye’nin bunu tek başına çözmesi de mümkün değil.

Kanunun çıkması lazım.

Ama bilelim ki, artık UBER biçimi paylaşımlı kent içi taşıma sistemi olmayan ülkelere gelişmiş gözüyle bakılamıyor.

Yine de bugünkü toplantıyı yakından izleyeceğim.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir